torsdag den 30. maj 2013

Små rabarbertærter med vaniljecreme

 
6 små tærter eller 1 stor tærte
 
Rabarber:
500 g. rabarber
110 g. sukker
 
Mørdej:
300 g. hvedemel
150 g. smør, stuetemperatur
100 g. flormelis
1 æg
 
Vaniljecreme:
2,5 dl. sødmælk
2 æg
1 æggeblomme
90 g. sukker
½ vaniljestang
30 g. maizena majsstivelse
75 g. smør
 
Rabarber:
Skær rabarberne i mindre stykker, vend dem med sukker og læg dem i et ovnfastfad. Bag dem ved 160 grader i ca. 30 minutter (indtil de er møre og sukkeret er opløst).
Lad rabarberne køle af i fadet, og stil gerne fadet i køleskab natten over.
 
Mørdej:
Ælt alle ingredienser sammen, og undgå at "overælte" den. Læg den på køl ½ time, og rul den derefter ud. Læg mørdejen i 6 små  tærteforme og "blindbag" den ved 200 grader i ca. 10 minutter. Fjern så bagepapir og "bagekugler" og bag dem almindeligt i 10 minutter. Lad dem køle af.
 
Vaniljecreme:
Varm mælken op i en gryde, og tag den af varmen når den koger. I en skål piskes æg, æggeblommer, sukker, vaniljekorn og maizena. Tilsæt den varme mælk, og passér cremen gennem en sigte. Hæld cremen tilbage i gryden, og varm cremen op ved medium varme. Rør konstant i cremen og tag den af varmen når den bliver tyk. Tilsæt nu smørret og rør det ud i cremen. Læg husholdningsfilm helt tæt på cremen, så den ikke danner kondens, og stil den på køl.
 
Samling:
Hæld den kolde vaniljecreme i mørdejsskallerne og pynt på toppen med rabarberstykker.
 









 

4 kommentarer:

  1. Hej. Rigtig god hjemmeside :)De forme som du bruge, hvor kan de købes? Og hvor store er de i dia? På forhånd tak Mvh Dorthe

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe.
    Tak skal du have :-) Jeg har købt mine forme på eBay til 70 kr. med forsendelse (for 6 stk.) De måler 10 cm. i diameter.
    Vh. Rikke

    SvarSlet
  3. Hej,
    Jeg er også fuldstændig tosset med rabarber! Og hvor er de fine de små tærter. Jeg har også lavet en masse med rabarber den sidste måned. Bl.a. Rababercurd. Det var sjovt, men en opskrift der klart skal udvikles for at blive helt optimal. Jeg brugte curden til små rabarber meringue pie. Men kig forbi min blog og se mine rabarberopskrifter. Start her: http://lovemusicandcakes.wordpress.com/2013/05/15/rabarberkage-med-marengslag/
    Jeg er selv totalt cakeaholic, så din blog er lige noget for mig! Du har flotte billeder!
    Mvh Ulrika - Den glade kagekone

    SvarSlet
  4. Hej Ulrika.
    Sikke mange fine ord - tak! Jeg har set på din blog, og sikke nogle lækre opskrifter du har :) Rabarber holder bare hehe....

    SvarSlet